+45 5157 8146

Grafikker skabt for Hallkom af Mikael Canneroth

Hvis du ”låner” eller ”stjæler” uden tilladelse, kan det koste dig dyrt. Det skete for mig for nylig, da en af mine grafikker blev brugt uden tilladelse. Med denne artikel vil jeg gerne sætte fokus på problemet med krænkelse af ophavsret – i dette tilfælde grafik.

 

Kig godt på billedet herover. Det er grafikker, som min grafiker, Mikael Canneroth, har brugt en masse tid og kræfter på at skabe, for at illustrere budskabet i mine blogs. Grafikkerne er mine. Jeg har købt dem af Mikael, som har overdraget rettighederne til mig.

Derfor var det noget af en overraskelse, da en god kollega skrev en besked til mig og spurgte:

”Sig mig, er det ikke dit billede, der ligger her på Facebook”?

Og jo, det var min grafik, nemlig billedet af ”freelanceren”. Den lå ikke kun på Facebook men også flere steder på LinkedIn. Uden at have spurgt om tilladelse.

Det er IKKE lovligt!

Efter en smule overvejelse, besluttede jeg mig for at engagere Morten Kristensen fra Not-Allowed. Han er specialist i sager om ophavsret og krænkelse af denne.

Og mens du kan læse detaljerede guides og råd fra Morten – blandt andet her – bad jeg ham svare på et par korte spørgsmål, for lige at slå et par ting fast, én gang for alle.

To modargumenter, der blev brugt, da Morten henvendte sig til ophavsretskrænkeren, var nemlig:

” Det skal fremgå tydeligt at der er ophavsret og der mangler et vandmærke”

Spørgsmål til – og svar fra Morten:

 

Skal jeg sætte vandmærke på mine billeder/grafikker?

Nej der er intet krav om, at billeder, grafik mm skal vandmærkes, før de er beskyttet af ophavsret. Eneretten følger med selve skabelsen, det er ikke et logo eller et vandmærke, som afgør dette. Faktisk er vandmærker ofte forstyrrende, og de kan ødelægge hele oplevelsen ved at besøge en hjemmeside.

Skal jeg tydeligt gøre opmærksom på, at der er ophavsret, når jeg poster en grafik, jeg har købt?

Nej. Ophavsret er noget der følger med grafikken, men det er god stil at gøre opmærksom på, at materialet på en hjemmeside er beskyttet af ophavsret. Men det er ikke et krav, at man skal gøre det.

Hvor stort et problem, vil du vurdere af krænkelse af ophavsret er her i 2022?

Nu bliver jeg ikke bekendt med alle ophavsretssager, men det er stadigvæk her i 2022 et problem, som går igen ofte. Jeg har stadigvæk travlt, så der bliver kopieret en masse, desværre.
Hvis vi ser på problemet med rettighedshavernes briller, er det stadigvæk et stort problem, men jeg har da et lille håb om, at det begynder at blive bedre med tiden.

Kan man selv køre en sag mod en krænker af ophavsret, eller er det bedst at hyre en specialist som dig?

Ja det kan du sagtens, hvis du vil. Men du skal bare være opmærksom på, at hvis du ikke kender loven, er det let for modpartens advokat/rådgiver, at gøre sagen unødvendigt besværligt, og du kan faktisk tabe en sikker sag, fordi du ikke er inde i stoffet, og dermed går i en af fælderne i loven. Så jeg vil da opfordre til, at man benytter en rådgiver, nu de findes til yderst rimelige priser, og dermed fokuserer sin tid på det, som man selv er bedst til. Det er nok den billigste, hurtigste og bedste løsning 😊

Morten Kristensen: Jeg har stadigvæk travlt, så der bliver kopieret en masse, desværre.

Hvad kostede ”lånet” af min grafik?

Efter at Morten havde vurderet sagen, blev der sendt et krav om betaling på 5.000 til hver af de to, der havde benyttet min grafik uden tilladelse. Den ene har betalt. Den anden ville ikke betale, men da vi derfor tog sagen til retten, endte vedkommende med at betale – og nu med sagsomkostninger oveni.

Sådan finder du ud af, om din grafik er lånt uden tilladelse

Morten har lavet en fremragende guide til, hvordan du finder ud af, om dit billede/din grafik er stjålet eller kopieret. Find guiden her.

Om podcastproducer Hallkom/Anette Hallstrøm:

Tidligere studievært og journalist i blandt andet Danmarks Radio og nu fultidsproducer for mange forskellige kunder i mit firma Hallkom. Udover podcasts skriver jeg blogs, hjælper virksomheder med kommunikation, speaks, videodubbing og markedsføring på sociale medier. Læs mere om dine muligheder her.