Hvad skal der egentlig til for at producere 30 minutters podcast? Er det ikke bare at optage noget lyd og så redigere det lidt? Få et indblik i podcastproduktion i denne artikel

Podcastproduktion kan have forskellige ambitionsniveauer. Nogle kan finde glæde i at optage noget lyd, klippe lidt i det, og så få det ud på en platform, hvor andre kan lytte til det. Andre vil gerne “gå all in” og producere en podcast, der lyder ligeså professionelt som dem DR producerer.

Producerer du ikke selv, er der også forskel på, hvilken podcastproducent, du vælger, og hvor professionelt du vil have episoderne til at fremstå.

Denne artikel vil hjælpe dig med at forstå, hvor meget arbejde, der egentlig ligger forud for de 30 minutter, du lytter til, når du hører podcast. Så kan du se, om du har mod til at kaste dig ud i projektet selv, eller om du vil hyre en producent til at hjælpe dig.

Jeg har netop færdigproduceret podcastserien “Løber Hele Livet” for Gjensidige og Mølholm forsikring.

Serien portrætterer seks løbere, som hver har en historie at fortælle, om hvordan løb har ændret deres liv eller gør noget godt for deres mentale og fysiske helbred.

Fra idé til færdig podcast – Hvad og hvordan?

Hvis din virksomhed eller du selv overvejer at skabe en podcast, får du her et indblik i arbejdsgangen fra idé til færdigproduceret udsendelse:

Forberedelse:

👉 Idé og brainstorm med kunden. Forstå opgaven, brainstorme omkring emner, mulige interviewpersoner, perspektivering fra eksperter (i dette tilfælde fysioterapeut og psykolog), samt forventninger og ønsket slutresultat

👉 Strategi omkring differentiering fra andre podcasts, sociale medier og eventuelt PR

👉 Finde interviewpersoner (disse blev primært fundet ved opslag i Facebook-gruppen Den Grønne Halvmaraton)

👉 Ringe til interviewpersoner og researche. Forstå om de kan/vil tale, når de får en mikrofon “i ansigtet”, og hvorvidt de vil sige det rigtige i forhold til vinklen på podcast-episoden. Forstå om de har en god og interessant historie at fortælle

👉 Udvælge 6 interviewpersoner ud af 20 som har meldt sig. Træffe telefonisk aftale med hver enkelt om tid/sted/lokation for optagelse af interview. Skrive afslag til dem, der ikke blev valgt.

👉 Få interviewpersonerne til at underskrive en kontrakt, som giver kunden/mig lov til at bruge den færdige podcast samt uddrag herfra, på alle kanaler og sociale medier

👉 Indhente fotos fra interviewpersoner til brug for sociale medier

👉 Forberede interviews og sørge for at have “de rigtige spørgsmål” klar. Danne sig et overblik start, retning, og slut på interviewet

Optagelse

👉 Gennemføre interviews fysisk med interviewpersonerne. Tjekke lyden, uploade lyden, så den er klar til redigering

👉 Redigere lyd (jeg redigerer i Hindenburg) med interviewpersonerne så det ender med 20-25 minutters interview, som kunden kan lytte og godkende, og eksperterne kan lytte til og give perspektivering på

👉 Aftale interviews med eksperter og gennemføre disse

Produktion

👉 Lyddesign: Finde egnet musik, frikøbe dette, redigere musikken, så den kan bruges til intro/outro/skillere og teasere

👉 Lave speaks – intro/outro til podcasten generelt, intro og outro til hver udsendelse, oplæg og nedlæg til interviewpersoner og eksperter

👉Redigere alt sammen til én udsendelse

👉 Skabe grafiske elementer til sociale medier til brug for markedsføring (jeg bruger Canva)

👉 Skabe videoteaser til brug for sociale medier. (jeg bruger Filmora). Mixe musikken med lydteaseren, udvælge billeder, grafik til start/slutbillede, tekste lyden og uploade til kunden.

Til slut resterer følgende (som kunden i dette tilfælde, har taget sig af)

👉 Upload af færdig udsendelse til diverse kanaler

👉 Forfattelse af SEO-optimerede shownotes til hver episode

👉 Markedsføring af podcasts på diverse kanaler

Vil du i øvrigt have tips og tricks til at skabe egne podcasts, kan jeg anbefale dig at læse min gratis artikelserie Podcast som en Pro.

Har du mod på at kaste dig ud i podcastproduktion, eller vil du overlade det til en producent? Skriv en kommentar herunder…

Om Hallkom/Anette Hallstrøm:

Med min fortid som studievært og journalist på blandt andet Danmarks Radio har jeg klippet en lang række radioprogrammer både med fysiske spolebånd og senere med redigeringssoftware. Nu lever jeg af redigering og podcastproduktion for flere forskellige kunder. Udover podcasts hjælper jeg virksomheder med kommunikation, speaks, videodubbing og markedsføring på sociale medier.