Du sidder med en fantastisk idé til en podcast for dig selv eller for din virksomhed, men hvad gør du så? Hvordan kommer du i gang? Hvad med udstyr? Hvordan bliver din podcast udgivet? Og hvordan får du lyttere? Her er ni emner, jeg tager mine kunder igennem.
Kunder, der vil skabe podcast, har ofte de samme spørgsmål. Derfor håber jeg, at denne artikel kan hjælpe dig til at komme nærmere en udgivelse af din egen podcast eller din virksomheds podcast.
Nummer 1 – Formål
Hvilket behov skal din podcast opfylde? Hvad vil du gerne opnå med den? Skal den brande dig og det du tilbyder, eller vil du “bare” gerne fortælle historier? Er det en virksomhedspodcast som henvender sig til kunder/samarbejdspartnere eller skal den bruges som intern uddannelse?
Nummer 2 – Målgruppe
Hvem skal lytte og hvorfor skal de lytte? Hvad vil din podcast gøre for din målgruppe?
Nummer 3 – Titlen på din podcast?
Du bør researche på det navn, du gerne vil give din podcast. Findes det allerede, så tweak navnet til noget andet, eller vend det hele på hovedet med et anderledes navn. Kort er godt. Kort og beskrivende er endnu bedre.
Nummer 4 – Konkurrenter/lignende podcasts?
Brug tid på at researche. Er der allerede nogen, der udgiver lige præcist den podcast, du har tænkt dig at udgive? Du kan godt konkurrere med andre podcasts, men så er det vigtigt at du har noget unikt at byde på. F.eks. et emne eller en vinkel, som konkurrenterne ikke har. Hvis du f.eks. ville lave “Lasse og Monopolet”, vil du nok få kamp til stregen af “Sara og Monopolet”.
Nummer 5 – Optagelse
Hvem optager podcasten? Er det dig selv der optager, bør du investere i godt udstyr med ordentlig lyd. (Se “udstyr” herunder). Hvis du skal interviewe dine gæster via nettet, vil jeg anbefale, at du investerer i f.eks. Riverside eller Zencastr, hvor lyden optages i to separate spor i ordentlig kvalitet på henholdsvis din og din gæsts pc/mac, og som du efterfølgende kan downloade til redigering. Hvis ikke du selv optager, så book en professionel til at optage.
Nummer 6 – Udstyr
Da jeg startede som podcastproducent, fik jeg dårlig rådgivning og købte mikrofoner, der likke var gode nok. Nu kører jeg Zoom H6 optager med to tilhørende DPA-mikrofoner, samlet pris cirka 12.000 kr., men mindre kan naturligvis gøre det. Hvis du skal interviewe dine gæster online, kan jeg anbefale at investere i et godt headset med mikrofon – det kunne f.eks. være et Beyerdynamic som denne (2.700 DKK hos Thomann) eller Audio Technica som denne (1.490 DKK hos Drumcity.dk). Disclaimer: Jeg har ikke erfaringer med nogle af disse headsets, men jeg kan se i podcastgrupper, at det er disse to, som andre podcastere har gode erfaringer med.
Det lange, seje træk kommer, når podcast er færdigredigeret
Nummer 7 – Redigering
Skal du selv redigere, skal du vide, at det tager tid, især hvis du vil have det til at lyde ordentligt og være spændende at lytte til. Jeg har en hel del gratis råd om optagelse og redigering i artikelserien “Podcast som en Pro”. Men ligesom jeg lader en revisor tage hånd om min økonomi, ville det måske være en god investering, at bede en professionel om at redigere dine lydfiler til færdig podcast? Kontakt mig her, hvis du vil høre mine priser. Jeg sørger også for lyddesignet og producerer jingler af frikøbt musik.
Nummer 8 – Hosting
Hvordan kommer din podcast ud til lytterne i Apple/iTunes, Google og Spotify? Det gør man ved hjælp af en Podcasthost, og jeg benytter Pinecast til mine kunder. Vil du læse mere om, hvad podcasthosting er og gør, kan du læse artiklen Hvilken podcasthost skal du vælge? Men inden din podcast kan udgives via f.eks. Pinecast, er der en lang række ting, der skal være på plads: Titel, evt. tagline, sprog, kategorier, grafik, og praktiske ting som mailadresser og Apple ID. Jeg sender altid en tjekliste til mine kunder med alle de ting, der skal være styr på, før du udgiver en podcast. Hvis du synes, det er for uoverskueligt selv at stå for, er det også noget jeg tilbyder at gøre for en fast pris.
Nummer 9 – Markedsføring
Hvis din podcast er færdigredigeret, lækker at lytte til og sendt ud i de forskellige podcastapps, hvorfor har du så ikke 50.000 lyttere efter en uge? Som jeg plejer at sige til mine kunder: det lange, seje træk kommer først, når podcasten er udgivet. Hvis du ikke har opbygget et publikum på forhånd via en blog, et nyhedsbrev eller via dine sociale medieplatforme, kan det være rigtig svært at få gang i lyttertallene. Men der er alligevel nogle ting du kan gøre:
- Bed dine gæster om at dele de episoder, de selv er med i
- Indgå partnerskaber med andre relevante podcasts eller virksomheder/foreninger, der kunne have interesse i at dele din podcast
- Hvis du har et nyhedsbrev: Skriv om podcasten og vigtigst af alt, hvad dine lyttere får ud af at lytte
- Hvis du har en blog: ditto
- Planlæg posts på sociale medier og involvér dine følgere. Stil dem spørgsmål, som hænger sammen med podcastens emne(r) og får dem til at reflektere
Hvad giver mange lyttere? Den gode historie. Den relevante (niche)produktion. God lyd. Tålmodighed. Og vedholdenhed.
Jeg håber, du kunne bruge denne artikel til at få nogle tanker på plads, hvis du går med en “podcast i maven.” Husk at du altid er velkommen til en første, uforpligtende snak og et møde om muligheder og priser, hvis du vil lægge produktionen i mine hænder, ligesom mange andre kunder har gjort. Telefonnummeret står øverst på siden. Du kan også skrive til mig: info[at]hallkom.dk
Om podcastproducer Hallkom/Anette Hallstrøm:
Tidligere studievært og journalist i blandt andet Danmarks Radio og nu fultidsproducer for mange forskellige kunder i mit firma Hallkom. Udover podcasts skriver jeg blogs, hjælper virksomheder med kommunikation, speaks, videodubbing og markedsføring på sociale medier. Læs mere om dine muligheder her.