Hvordan starter I en virksomhedspodcast? Her er gode råd til jer, der gerne vil sende de gode historier fra virksomheden ud til jeres målgruppe.
Flere og flere virksomheder overvejer podcastmediet, og det kan også være den helt rigtige vej at gå. For Podcast er ”evergreen”, de kan fortælle virksomhedens historier på en helt unik måde, de ligger dér i apps og på jeres hjemmeside og kan lyttes igen og igen – også af nye lyttere. Men hvad skal der til for at I kan få succes med en virksomhedspodcast?
Hér er en oversigt over, hvad I bør tænke over, når og hvis jeres virksomhed skal i gang med at podcaste.
Når jeg rådgiver mine podcastkunder, taler vi om disse hovedpunkter:
Strategi og planlægning
- Hvorfor vil vi overhovedet skabe en virksomhedspodcast?
- Hvem er målgruppen?
- Nye lyttere/kunder?
- Eksisterende kunder?
- Interne medarbejdere?
- Hvad skal podcasten kunne?
- Fortælle virksomhedens historier
- Uddybe virksomhedens strategi?
- Skabe lytterengagement og give feedback?
Valg af podcastproducer
Hvis jeres producer skal producere – find en erfaren producer med viden om:
- Journalistisk tilrettelæggelse/tilgang
- Optagelse med professionelt udstyr
- Adgang til eller mulighed for optagelse i studier (i hele landet)
- Redigering (med ordentlig lyd og uden grimme klip)
- Hosting af podcasten (den skal ligge i Spotify/Apple/Google/Podimo etc.)
- Skal den udgives på et bestemt tidspunkt, er det klogt at skabe en trailer, da der kan være lang ventetid for at blive godkendt hos især Apple
- Produktion af audiograms/videoteasere (til brug for sociale medier)
Hvis I selv skal stå for optagelse af podcasten, find en producer der kan rådgive om:
- Interviewteknisk træning af jeres interviewer
- Stemme- og taletræning af jeres interviewer
- Generelle tips og tricks til podcasting (her er link til artikler, jeg tidligere har udgivet med gratis tips)
- Indkøb af eget udstyr
- Opbygning af eventuelt eget lydstudie
Promovering efter produktion
So far so good. I har produceret verdens fedeste podcast. Men hvorfor er der ingen, der lytter til den? Fordi det er de færreste podcasts, der vil give en virksomhed overnight success. Tænk over at lægge en plan for promovering af podcasten, og at promovering ikke kun handler betalte annoncekroner. Tænk derfor over:
- Hvilke sociale medier skal I bruge til at sprede ordet om podcasten? (Hjemmeside/Instagram/LinkedIn/Twitter/YouTube?)
- Hvilke nyhedsbreve kan I promovere podcaste i? (jeres eget? Andres?)
- PR for podcasten? (Er der nyhedsværdi for medierne?)
- Blogging og sociale medieposts, hvor I lægger op til lytterengagement
- At jeres gæster og følgere/fans deler podcasten i deres netværk
Hvorfor skal din virksomhed vælge Anette & Hallkom til podcastproduktion?
- I får “hele pakken” hos mig
- I får podcastproduktion i ordentlig kvalitet
- Jeg har både journalistisk og lydteknisk erfaring (fra blandt andet DR) – og samtidig er jeg skarp på hosting, videoer til sociale medier, tekster og markedsføring
- Jeg kan også rådgive og undervise, så I selv kan klar opgaven med podcastproduktion
Her er mine podcastkunder – skal du med ombord?
- “Hvor bliver du af” for Sabrina Vitting-Seerup, Lindhardt & Ringhof, samt European Sperm Bank (En podcast i seks afsnit om infertilitet)
- ”Når blodproppen rammer” for Bayer A/S (Om forebyggelse af blodpropper)
- ”Samtaler om uddannelse” for DitBarnsFremtid (Uddannelsespodcasts om og til unge)
- ”Building Green” (Bæredygtigt byggeri og arkitektur)
- ”PowerLunch” (Om magt, medier og erhvervslivet)
- ”Løber Hele Livet” for Gjensidige Forsikring (Løbernes egne fortællinger om løb)
Jeg er klar til at rådgive og producere for jer, hvis I har lyst til at starte jeres egen virksomhedspodcast. Skriv på info[at]hallkom.dk eller ring +45 5157-8146 og lad os tale om mulighederne