Jeg elsker at lære, elsker at læse blogs, få indsigt, forståelse, blive inspireret, få viden, blive klogere. Og hjælpe mine kunder til at blive klogere. Men det er ikke altid nemt. For jeg drukner i pop-ups!

Denne blog er skrevet ”fra den anden side”. Fra mit synspunkt som læser, som modtager og måske potentiel kunde.

Et nyligt eksempel på druknedøden i pop-ups

Jeg så et link til en artikel, som så meget interessant ud. Den handlede om at blogge og hvordan man blev en bedre blogger. Jeg ville virkelig gerne læse artiklen, men jeg nåede aldrig til den. Fordi:

  1. Jeg klikker på linket til artiklen
  2. Den forsvinder med det samme bag den først pop-up, så jeg kan ikke læse den. Jeg klikker ”jeg er allerede en perfekt blogger” (altså ”nej tak”) for jeg vil faktisk gerne læse artiklen, før jeg får mere information
  3. Så kommer den anden pop-up på toppen af siden med et nyt tilbud til mig. Jeg klikker ”Få mig til at græde” (altså ”nej tak”), for jeg vil STADIG gerne læse den artikel
  4. Nu kommer den tredje pop-up som blokerer hele artiklen. Jeg er ret desperat nu, så derfor klikker jeg på ”nej tak”

Og så forsvinder artiklen. Fuldstændigt. Bag den sidste pop-up, som er en hel side. Artiklen er væk, og det samme er min tålmodighed. Det lykkedes mig aldrig at læse den. Herunder kan du se skærmbilleder af de fire pop-ups.

Jeg forlader dig, hvis du forhindrer mig i at læse dit indhold

Pop-ups er rigtig smarte, og de virker formentlig, det ved jeg godt. Men af og til kan det blive for meget af det gode. Så her er min besked til jer, der skriver indhold, men spammer læserne med smarte pop-ups: Brug dem nu med måde. Sæt dig selv i kundens/læserens sted. Tænk på mig som en kunde/besøgende, som gerne vil læse dit indhold og ikke spammes væk fra det.

Hvis du har andre ting, du vil dele med mig eller vil sælge mig noget, så er det helt ok. Men jeg vil gerne have lov at vælge selv, så jeg aktivt kan klikke på noget, som jeg gerne vil have fra dig. Dine pop-ups med smarte beskeder virker modsat. På mig i hvert fald.

Hvad synes du om pop-ups?

Som indholdsskriver/”content creator”: Tænker du på kunden/læseren bag skærmen?

Som kunde/besøgende: hvad synes du om pop-ups? Klikker du på dem? Synes du de er helt ok eller irriterende? Har du installeret en pop-up dræber for at blive af med dem?

Lad mig høre din kommentar. Jeg er meget interesseret i at høre din mening.

www.hallkom.dk hjælper virksomheder med at kommunikere bedre med kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

Artwork skabt af www.canneroth.se