Hvordan laver man en god podcast? Få tips og tricks til at skabe gode podcasts i denne artikelserie fra Hallkom.

Den sidste artikel i serien fokuserer på redigering. Her får du gode råd til, hvordan du monterer/editerer/redigerer din podcast, så den lyder godt, er interessant at lytte til og du ikke trætter dine lyttere med dobbelte vejrtrækninger og grimme fades.

Hallkom læsetid på indlæg

Du kan læse om:
  • Speaks/Intro/Outro – hvad, hvordan?
  • Hvordan klipper man bedst sine podcastfiler?
  • At undgå dobbelt vejrtrækninger og grimme klip
  • Sådan reparerer du…
  • Hvorfor er det godt at bruge musik?
  • Hvorfor er det godt at variere musikken?
  • Hvordan lægger man musik ind i podcasts?
  • Hvordan laver man teasers/spots
  • Klippemanus – hvis andre end dig selv klipper din podcast
  • Hvad er Shownotes og hvordan kan du bruge dem
  • Hvad med noget “Show, don’t tell”?
Links til de andre artikler i serien:

 


Du får artiklerne ”Podcast som en Pro” ved at følge min blog eller skrive dig op til mit nyhedsbrev [get:it] by Hallkom. Der er fire artikler i serien


 

Speaks/Intro/Outro/Mellemlæg – hvad, hvordan?

Der er bedst hvis dit interview kan “stå alene” sammen med dine Shownotes. (få tips til research og interview i artikel 2/4). Stå alene betyder, at interviewet ER selve podcasten og eventuelle forklaringer eller uddybninger af det der bliver sagt, fakta som du har researchet og så videre, kan læses i dine shownotes. Men du kan også få brug for at speake:

  • En introduktion eller et oplæg til podcasten – det kalder jeg en intro.
  • Et nedlæg, hvor du fortæller hvem du har interviewet, hvor man kan finde mere information samt et eventuelt oplæg til din næste episode – det kalder jeg en outro.
  • Eller et såkaldt “mellemlæg” – en speak som tager lytteren fra det ene afsnit til det næste. Oftest lægger jeg musik-skillere ind som mellemlæg for at skille de forskellige afsnit ad. Læs om skillere længere nede.

Hvordan klipper man bedst sine podcastfiler?

Det er individuelt, men her er hvordan jeg gør det. Der er tusinde ting at lære i redigeringssoftwaren Hindenburg. Disse er bare få og enkelte tips, så du kan komme i gang.

  • Hiv råfilen ind i Hindenburg – programmet vil selv justere lydniveauet, men du kan ændre hvis du har brug for det
  • Påtryk profil (Dette er en funktion i basisudgaven, der får lyden til at lyde bedre. I den næste udgave, “Journalist Pro” kan du mange flere ting hvad angår lyd, støjreduktion, equalizer osv.)
  • Du finder “Påtryk Profil” her: -Klik på den lille trekant, Klik på “Påtryk Profil”

Podcast som en Pro - Hindenburg tip

  • Klip 10/15 sekunders Cleansound ud, som du gemmer (skal bruges til eventuelle “reparationer”)
  • Lav et første draft, hvor du klipper de værste “fejlsteder” ud (kludder, omtakes, “øhhhm” etc)
  • Lyt det hele igennem igen på en hurtig hastighed (jeg bruger “1.7”)
  • Klip det igen, så det sidder lige i skabet
  • Monter skillere, spots, intro, outro, eventuelt mellemlæg (se ordliste nederst)
  • Lyt til den færdige udsendelse en sidste gang og skriv shownotes (se dette punkt)

Undgå dobbelt vejrtrækninger og grimme klip

Når du skal klippe i en sætning, sørg da for, at du ikke får to vejrtrækninger med. Undgå grimme klip, hvis du kan. Det skal helst være sådan, at der er et naturligt flow i sætningerne og at man ikke kan høre, at der er klippet. Når det er sagt, er det absolut ikke alt du kan klippe. Af og til er du nødt til at leve med noget, der ikke er så kønt, fordi det er umuligt at klippe, så det lyder pænt.

Ved du godt, at du kan “reparere” en podcast med cleansound eller en gemt vejrtrækning?

Sådan reparerer du…

Gem for eksempel en vejrtrækning både af dig selv og af den, du interviewer. Brug den til at sætte ind et sted, hvor der mangler en vejrtrækning. Du kan også reparere med Cleansound (se ordliste), så du kan bruge den til at skabe en pause, hvor der ingen pause er.

Hvis din Cleansound har “samme lyd” kan du sætte dem direkte i forlængelse af hinanden, som illustreret her:

Podcast som en Pro Hindenburg tip

Hvis din Cleansound har forskellige lyd, (altså en smule forskellig lyd og ikke voldsomt forskellig lyd), kan du mixe dem og skabe et “crossfade”. Så “blander” du de to forskellige lyde, som illustreret her:

Podcast som en Pro - Hindenburg tip

Hvorfor er det godt at bruge musik?

20-45 minutters samtale uden musik er lang tid for ørerne, som har brug for et lille “break” en gang imellem – ikke mindst for at signalere, at “her kommer der noget nyt” eller for at introducere et nyt emne. På den anden side vil dine lyttere formentlig stå af, hvis du har musik liggende under speak og interview konstant. Hvor kan du hente Royalty free musik? For eksempel i YouTubes Audio Library.

Hvorfor er det godt at variere musikken?

Bruger du den samme lyd/musik til alle dine episoder, bliver dine lyttere måske trætte. Jeg havde selv en oplevelse med en super spændende podcast, jeg lyttede til, og som var i flere afsnit. Den samme lille musikstump blev brugt i alle episoderne, og det var lige før, jeg ikke orkede at høre resten på grund af den musik. Så variér gerne, hvis du kan. Du kan for eksempel bruge musikstykker du har frikøbt til brug til forskellige “lydidentiteter” til din podcast, og af disse forskellige musikstykker kan du klippe “skillere” og bidder, som du kan bruge som underlægning til dine speaks. Hvis du altså kan finde ud af at klippe i musik (PS: Det er ikke let og det skal gøres ordentligt) 🙂

Hvordan lægger man musik ind i podcasts?

I Hindenburg lægger jeg speak på det øverste spor og musik på det næste spor. Så “hiver” jeg i niveauerne for at fade op under eller væk under speak, eller for at markere et område inde i musikken, der skal fades ned under speak. Hvordan? Det kan jeg lære dig på et Hindenburg-kursus. Skriv til mig, hvis du vil have et kursus i Hindenburg

Hvordan lyder “et godt fade”?

Musikken skal fade ned eller op (forsvinde under speak eller komme tilbage efter speak), så lytterne kan høre, hvad der bliver sagt i interviewet. Den skal hverken forstyrre talen unødigt eller “forsvinde med et brag” eller “komme retur med et brag”. Brug dine ører og et par gode hovedtelefoner, så du kan høre lydniveauerne i din podcast. Jeg kommer snart med lydeksempler på gode og dårlige fades.

Hvordan laver man teasers/spots

Hvis du sidder med en fed podcast vil der givetvis være nogle små bidder, som du kan klippe ud og bruge som teaser/spot, altså reklamer for din udsendelse. Find små bidder, som er sjove eller kontroversielle og som får dine potentielle lyttere til at ville høre mere. Du kan montere de små bidder lyd med lidt musik og et coverfoto. Og er du ferm med video, kan du lægge nogle billeder ind sammen med teaseren og benytte dette på dine sociale mediekanaler og få opmærksomhed til din podcast-episode.
Der er mange, der benytter “audiograms” – visualisering af lyden. Tjek det eventuelt her hos Getaudiogram.

Klippemanus – hvis andre end dig selv klipper din podcast

Hvis du ikke selv klipper din egen podcast, er det vigtigt, at du skaber et “klippemanus” til den, der skal klippe, med mindre din klipper på forhånd ved, hvordan den færdige udsendelse skal lyde, og har sans for storytelling og journalistik. Et klippemanus er måden hvorpå du anviser, hvor der skal klippes ind og ud i optagelsen. Det gør du ved at skrive en tidskode for, hvornår der skal klippes ind og hvornår der skal klippes ud. Husk at skrive en hel sætning og ikke kun start- eller slutordet. Det samme ord kan forekomme flere steder i optagelsen.

Et eksempel:

IND: 0.00: I dag skal det handle om…
UD: 06:35:…disponering af den tomme emballage

IND 6:57: Det er jo første skridt mod det…
UD: 11:45: …få minimeret noget af det her.

Hvad er “Shownotes” og hvordan kan du bruge dem?

Som det står i ordlisten: Shownotes er en kort tekst, der fortæller hvad lytterne kan forvente sig, hvis de hører din podcast. Nogle kalder det også “Episodebeskrivelse”. Det er et kort resumé, eventuelt med links, til ting, du eller din gæst nævner i podcasten og som vil være relevante at linke til. Du kan i Shownotes også skrive, hvem der eventuelt har sponsoreret din podcast og linke til deres side, du kan indsætte affiliate-links, hvis du benytter dem. Du kan linke til din egen hjemmeside og bede dine lyttere give dig en anmeldelse i podcastappen, eller hvor de nu lytter til din podcast fra.

Kan vi få noget “Show – don’t tell”?

JA! Jeg vil producere nogle lydklip, som viser dig hvad jeg mener – lige nu læser du mine artikler, men det bliver meget nemmere at forklare dig, når jeg med lyd viser dig hvordan. Tilmeld dig eller bliv hængende på mit nyhedsbrev [get:it] by Hallkom – så vil du få lydeksempler i nær fremtid.

 


Jeg håber, du kan bruge denne artikelserie til at blive klogere på, hvordan du skaber nogle interessante podcasts, som folk gerne vil lytte til.


 

Skal jeg klippe din podcast?

Hvis du ikke har mod på at klippe selv, og du gerne vil have professionel lyd og klipning, er du velkommen til at skrive til mig og bede om et tilbud: info@hallkom.dk

Vil du have et kursus i podcastredigering og lære Hindenburg bedre at kende?

Skriv til mig for mere info og priser: info@hallkom.dk

Hallkom anbefaler – software og hardware

  • Jeg optager lyd på Android med disse knaphulsmikrofoner: (https://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/kondensatormikrofoner/ik-multimedia-irig-mic-lav-2-pack (Koster 789 kr. inkl. moms)
  • Jeg benytter Hindenburg Journalist Pro til at editere (virker både til PC og Mac): Du kan godt benytte basisudgaven til editering af din podcast. Se priserne hos Hindenburg her. 

Ordliste (et mix af officielle udtryk og mine egne udtryk)

  • Speak: Det, du siger (ren tale i modsætning til musik)
  • Råfiler: De filer, du kommer “hjem med” efter du har optaget – dem, der er “ubehandlede”
  • Cleansound: Rumlyd. Altid vigtig at optage 10-15 sekunders “ingenting”
  • Intro: En speak – eventuelt over musik – som introducerer emnet til podcasten og hvad dine lyttere kan forvente
  • Outro: En speak – eventuelt over musik – hvor du eventuelt takker den, du har interviewet, og fortæller hvad dine lyttere kan forvente i næste episode
  • Shownotes: Kort tekst, der fortæller hvad lytterne kan forvente sig, hvis de lytter til din podcast. Et kort resumé eventuelt med links til ting, du eller din gæst nævner i podcasten
  • Klippemanus: Hvis du har nogen til at klippe din podcast for dig, er det vigtigt med et klippemanus.
  • Teaser/Spot: En lille lydbid (eventuelt over musik) som præcist fortæller, hvad din podcast handler om. Denne kan du bruge på sociale medier.
  • Skiller: En lille musikalsk lydbid, som skiller dine forskellige afsnit i podcasten ad
  • Fade: At musikken fader op eller ud for eksempel under speak

Om Hallkom/Anette Hallstrøm:

Med min fortid som studievært og journalist på blandt andet Danmarks Radio har jeg klippet en lang række radioprogrammer både med fysiske spolebånd og senere med redigeringssoftware. Nu lever jeg af at redigere podcasts for flere forskellige kunder, herunder Sustain Daily og deres ugentlige podcast om bæredygtighed. Udover at editere podcasts hjælper jeg virksomheder med kommunikation, markedsføring, speaks, videodubbing og markedsføring på sociale medier.

Grafik til artikelserien af canneroth.se

OBS: Disse artikler må ikke kopieres eller benyttes hverken helt eller delvist uden forudgående aftale med Anette Hallstrøm/Hallkom.

De må gerne linkes til, hvis du krediterer mig som kilde og forfatter! For plagiarisme er bare totalt uncool.

Tak!

Hvad er din største udfordring når du redigerer din podcast? Smid gerne en kommentar herunder…