+45 5157 8146

Livet som iværksætter kan både være fantastisk og enormt udfordrende. Hvad gør du for eksempel med din gode idé, hvis du ikke har kapital til at føre den ud i livet?

Et af rådene fra denne uges iværksætter er: ”Lær dig selv det, du ikke kan i forvejen”.

Der er flere ting, der går igen, når vi kigger på de udfordringer, iværksættere møder. En af dem er manglen på kapital. Du vil formentlig gerne have gang i indtjeningen, før du investerer dine sparepenge? Og hvis du har en smule kapital, hvordan skal du så prioritere?

Denne uges profil er Pernille Andersen CEO i FeedsFloor, som er verdens første digitale messe/showroom-platform. Hun kalder udfordringen med mangel på kapital og behov for investorer en ”hønen og ægget”-situation. Selvom FeedsFloor nu har fået tilført kapital fra såkaldte Business Angels, måtte Pernille i gang med at lære at gøre tingene selv for at få platformen i gang – så hun lærte sig selv at kode! Læs mere i interviewet herunder.

Dette er artikel 3 i en serie af 5, hvor fire iværksætter giver deres bud på, hvordan du bedst lykkes.

Artikelserien får du kvit og frit ved at…

Har du kommentarer, spørgsmål eller idéer, er du velkommen til at give dit besyv med nederst på siden.

 

Pernille Andersen, CEO FeedsFloor

“Der er ikke noget, du ikke kan lære. Al information er derude, så det er bare om at tage den til sig”.

 

Ivaerksaettersucces3-5

Foto: Zanett Vigh

FeedsFloor er verdens første digitale messe/showroom-platform, hvor enhver blogger, organisation eller fysisk messe kan lave deres egen digitale udstilling/showroom, invitere firmaer til at udstille deres produkter og ydelser mod et årligt gebyr og invitere deres netværk til at se og chatte med virksomhederne.

Pernille Andersen var 35 år, da hun lærte at kode og synes, at alle bør lære teknologi og at kode. I dag er hun 39.

Før hun stiftede FeedsFloor i 2016, arbejdede hun med digital markedsføring samt international forretningsudvikling i Asien, Europa, Mellemøsten og USA. Som 23-årig vandt hun en pris for unge forretningstalenter i Japan og har siden dengang været fortaler for digitalisering af virksomheder. Hun driver FeedsFloor på fuld tid sammen med to deltidsansatte og 2 medejere.

👉 Hvordan kom du fra idé til reelt at have startet FeedsFloor?
Jeg ville prøve at starte for mig selv, og jeg kunne slet ikke lade være. Men det var virkelig en lang proces. Oprindeligt havde mine 2 partnere og jeg en idé om ”Facebook for B2B virksomheder”, så vi startede med at have virksomhedsprofiler på platformen på hobbyniveau. Men der var flere messer, der ville have bannerreklamer på siden, og så tænkte jeg: Lad os udvikle et produkt til dem. Dermed kom idéen til FeedsFloor, som nu har udviklet sig til også at være B2C og community-fokuseret. Vi har også lige lanceret et online magasin om communities kaldet Fnoobster Magazine (læs mere i faktaboksen længere nede)

👉 Vidste du, inden du startede, hvad du selv kunne, og hvad du ville købe af andre?
Nej, det vidste jeg ikke. Og jeg lader for eksempel professionelle lave årsregnskab. Alt andet laver vi selv på grund af pengenød. For eksempel lærte jeg mig selv at kode, fordi vi ikke havde råd til at få bygget den første platform. Der er heldigvis masser af tutorials på YouTube, og faktisk er der ikke noget, du ikke kan lære. Vi har dog siden hen fået investeringer fra Business Angels, som betyder, at vi kan outsource mere og mere.

👉 Hvad har været din største udfordring ved at starte egen virksomhed?
Penge! Både at skaffe startkapital og det at kunne tjene penge. Vi vidste godt, vi havde en vild idé og en vild vision, som skulle være global. Vi søger konstant funding og er gode til at holde budgetterne nede i stedet for at lægge hårdt ud. Men det er svært at finde kapital til store idéer, og det er nemmere at sælge en lille idé til investorer. Og det er en ”hønen og ægget”-situation: Du skal have penge til at udvikle, men du skal også bevise, at du har et ordentligt produkt, før du kan få nogen til at investere.

👉 Hvad er det bedste ved at have startet virksomhed?
Det er læringsprocesserne og læringskurven. Jeg lærer noget nyt hver dag. Det gode er, du er din egen chef, og du sætter agendaen. Jeg tror, at mange bliver selvstændige af den grund.

👉 Har du råd til andre, der overvejer at starte egen virksomhed?
Spring ud i det! Man kan ikke andet end at lære en masse undervejs. Man behøver ikke at kende alting på forhånd, for det afskrækker. Og så er der det med netværk. Nogle er enormt dårlige til at hjælpe rundt i netværket, synes jeg, mens andre er super hjælpsomme. Jeg hjælper altid, når jeg kan. Jeg synes, der er flere, der burde forstå værdien i at netværke og hjælpe.

Læs med i næste uge, hvor jeg interviewer endnu en iværksætter med stor erfaring i opstart af virksomheder og gode råd til andre. Der er Kristine Koed, som er grundlægger og direktør i IT Executive Partners og partner i CIONET Danmark. Kristine fremhæver tre ting, du bør tænke over: økonomi, det at have kunder på forhånd og selve grundidéen i dit projekt.

Ivaerksaettersucces3-5

 

Lidt mere om…

Business Angels: Business Angels (BAs) er velhavende personer, der investerer i virksomheder med et stort vækstpotentiale mod at få egenkapital. Nogle BA’ere investerer på egen hånd, mens andre er del af et netværk, et syndikat eller en investeringsklub af BA’ere. Udover at tilbyde penge stiller BA’ere ofte deres egne kompetencer, erfaringer og kontakter til rådighed for virksomheden.

Fnoobster Magazine: Et online magasin om communities og opbygning af dem. Communities kan bedst oversættes med off- og online netværk og fællesskaber. Formålet med Fnoobster er, at organisationer, virksomheder, events og communities på sociale medier kan dele deres erfaringer og strategier for at opbygge og vedligeholde communities.

Formålet med Fnoobster er, at organisationer, virksomheder, events og communities på sociale medier kan dele deres erfaringer og strategier for at opbygge og vedligeholde communities, og hvordan man kan bruge communities i et kommercielt perspektiv. Fnoobster er en FeedsFloor publikation målrettet alle, der gerne vil arbejde strategisk med opbygning af communities.

Credits:

 

Hallkom hjælper virksomheder med at kommunikere bedre med kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. Jeg skriver artikler og oplæg til debat om blandt andet kommunikation, marketing, sprog, præsentationsteknik, tips+tricks, freelance-livet, iværksætterlivet og om Sway, et cool, online præsentationsværktøj.