Er du typen, der har styr på alt, inden du siger det godt betalte job op og starter for dig selv? Eller kaster du dig bare ud i det?

I denne artikelserie kan du læse om udfordringer og glæder ved at være iværksætter, og du kan møde fire iværksættere, som giver deres bud på, hvordan du bedst lykkes.

Et af rådene, der går igen, er: Køb dig til det, du ikke selv har kompetencer til!

Hvis du læste artiklen i sidste uge, mødte du Ewelina Reszke, CEO i GoGetty, Danmarks første karriere- og diversitetsplatform. Hendes vigtigste budskaber var, at investere penge i projektet, så du kan få det i gang og i øvrigt købe dig til det, du ikke selv har kompetencer til.

Hvis man ser på statistikken på området (det såkaldte ”Iværksætterbarometer 2017” udgivet i marts sidste år af Center for VækstAnalyse), er der to konklusioner, som stemmer overens med budskaberne fra de fire iværksættere, jeg har interviewet:

Den altoverskyggende udfordring er at skaffe kapital, men også ”salg og marketing” er på listen over udfordringer. Så hvis man ikke er stærk inden for salg og marketing, er der god fornuft i at få hjælp fra andre.

Det samme siger denne uges profil, Lisbeth Chawes, Director of Marketing & Partners hos Komfo og iværksætter. Læs mere i interviewet herunder.

 

Artikelserien får du kvit og frit ved at…

Har du kommentarer, spørgsmål eller idéer, er du velkommen til at give dit besyv med nederst på siden.

 

Lisbeth Chawes, Director of Marketing & Partners hos Komfo og iværksætter

”At opbygge sit personlige brand er en rigtig god understøttelse af forretningen. Som selvstændig skal man ikke bare tro, at man kan gemme sig”.

Ivaerksaettersucces2-5

Lisbeth Chawes

Det er 10 år siden 38-årige Lisbeth Chawes var selvstændig første gang. I løbet af de fem år hun arbejdede med egne virksomheder, opbyggede hun stor erfaring med iværksætteri og med, hvad der virker, når man starter egen virksomhed.

De seneste fem år har Lisbeth arbejdet som Director of Marketing & Partners hos Komfo, hvor hun også er med i ledelsen. Komfo sælger en softwareløsning, der hjælper virksomheder med at overvåge og give indsigt i – og data fra – sociale medier. Komfo fik ”Red Herring Award” i 2014.

 

👉 Du har stor erfaring med at starte egen virksomhed. Hvad ville du ønske, at du vidste, før du startede?
Jeg ville for det første ønske, at jeg havde haft en ”grundbog” og ikke havde brugt tid på de ting, jeg ikke er god til. For eksempel at få revisorhjælp eller advokathjælp til at få styr på ejeraftaler. Der er også det finansielle. Dengang jeg startede virksomhed, var der ikke så mange muligheder for at rejse kapital. Det har heldigvis ændret sig meget de seneste fem år, hvor der har været fokus på iværksætteri i Danmark, og det er med til at fostre en iværksætterkultur. Jeg tænker på ”Løvens Hule” (Programserie med iværksættere på DR), Iværksætterpriser etc.

👉 Hvad er det bedste ved at have startet egen virksomhed?
Man får en følelse af selv at gøre en forskel, at skabe en bevægelse, skabe noget, man tror på og få det ud over rampen. Mine forældre var entreprenører, og jeg har lært meget af dem.

👉 Hvad er dine bedste råd til iværksættere?
Man skal tænke over sin personlige branding. Man skal lave noget, der rører folk. Noget der skiller sig ud. At opbygge sit personlige brand er en rigtig god understøttelse af forretningen. Som selvstændig skal man ikke bare tro, at man kan gemme sig.
Dernæst skal man tænke over netværk. Især er kvinder ikke så gode til at netværke. Når man starter som selvstændig, er netværk og evnen til ’at give’ noget af det allervigtigste. Faglige netværk har givet mig mest succes.
Og så er der selvværdet og evnen til at pitche. Mine iværksætterdrømme har været at skabe store teknologivirksomheder, hvor der skal rejses penge. Derfor skal man skal have styr på sit pitch og tro på sig selv. Der er for meget jantelov i Danmark.

👉 Hvordan bliver man god til at pitche?
Jeg var for eksempel i Silicon Valley og lære at pitche over for de store teknologivirksomheder som del af projektet SCALEit fra Innovation Center Denmark Silicon Valley. Det har jeg lært meget af.

Næste onsdag taler jeg med Pernille Andersen, CEO i FeedsFloor, som er verdens første digitale messe/showroom platform. Pernille er enig med Lisbeth Chawes i, at det er vigtigt at netværke. Samtidig er hun enig i konklusionen fra Iværksætterbarometeret 2017 om udfordringerne omkring at skaffe kapital. Pernille kalder det en ”hønen og ægget”-situation. Læs med i næste uge.

Ivaerksaettersucces_Pitch2-5

 

Lidt mere om….

  • At pitche: Egentlig bruges betegnelsen ”et pitch” om det første skridt i produktionen af film eller tv-serier. Men et ”business pitch” er en kort salgstale, der gør modtageren bevidst om, hvad du har at byde på. Har du tænkt over dit eget pitch?
  • SCALEit som Lisbeth Chawes omtaler, er et dansk vækstinitiativ som blandt andet tilbyder et seks ugers program, hvor deltagerne lærer for eksempel at pitche og at netværke. Læs mere her.
  • I øvrigt kan du opleve Lisbeth Chawes som vært på DigitalOdense18, hvis du er på de kanter i april.

 

Credits:

  • Korrektur, sproglig sparring og inspiration: Stinne Wessberg, GodtOrd
  • Billeder: Pixabay, Creative Commons
  • Grafik: Hallkom og Canva

 

Hallkom hjælper virksomheder med at kommunikere bedre med kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. Jeg skriver artikler og oplæg til debat om blandt andet kommunikation, marketing, sprog, præsentationsteknik, freelance-livet, iværksætterlivet og om Sway, et cool, online præsentationsværktøj.