Bliver du provokeret, hvis nogen gør opmærksom på stavefejl i det, du skriver? Eller tager du imod feedback med kyshånd, også selvom du ikke har bedt om det? Er det blevet i orden at have en hjemmeside eller lave et opslag på LinkedIn med stavefejl? Eller vælger du den samarbejdspartner eller leverandør, som staver rigtigt?
Det er lidt med bævende hånd, at jeg skriver dette indlæg. For jeg er ikke selv perfekt i dansk retskrivning, jeg er bare “supergod til at stave”. Derfor er du også velkommen til at påpege mine eventuelle fejl i kommentarfeltet nederst. Men mit primære formål med at skrive artiklen er som et oplæg til debat og for at høre din mening om stavefejl.
Jeg synes, der er sket noget med vores holdning til- og tolerance omkring korrekt stavning og sprogbrug. Det er som om at lunten er kortere, hvis nogen påpeger fejl, og måske er stavefejl endda blevet mere accepteret?
Jeg synes, at stavefejl deler vandene. Her er nogle eksempler:
Du har skrevet noget, som er fyldt med stavefejl, men du bliver provokeret, hvis nogen gør dig opmærksom på det
Jeg så for nylig et opslag på LinkedIn, hvor en ophavsmand til et nyhedsbrev havde fået sproglig feedback fra en af sine læsere, som havde påpeget stavefejl og skrevet at hun kunne hjælpe ham med at stave rigtigt. Forfatteren blev tydeligvis provokeret, og opslaget handlede om, at han havde fjernet personen fra sit nyhedsbrev. Hans opslag var ganske vist skrevet med en god portion humor. Men det var tydeligt, at han var provokeret.
Du har skrevet noget, som er fyldt med stavefejl, og du tager imod feedback med kyshånd, hvis nogen gør dig opmærksom på det
Jeg havde et kundemøde, hvor jeg efter aftale rettede stavefejl på kundens hjemmeside. Der var fejl på alle siderne, inklusiv overskrifter, betingelser, blogindlæg og nyhedsbrev, og det var mange af de samme fejl, der gik igen. Det tog tre timer at rette stavefejl. Kunden var meget taknemmelig og skrev mine tips om “ligge kontra lægge”, “nutids-r”, “sammensatte ord” ned, så han kan huske dem næste gang, han skal opdatere sin hjemmeside.
Du har skrevet noget, som er fyldt med stavefejl, men du er ligeglad og din forretning kører fint, på trods af stavefejl
Jeg havde et andet møde, hvor jeg gjorde opmærksom på, at kundens hjemmeside indeholdt en del stavefejl. Den første reaktion på min feedback var: ”jeg er ikke sikker på, jeg synes, stavefejlene skal rettes”. … Jeg har fået lov til at rette dem nu. Men holdningen overraskede mig en smule.
Hvis du står med to leverandører/samarbejdspartnere, den ene staver godt og den anden kan ikke stave, hvem vælger du så?
Er det ligegyldigt for dig om der er stavefejl på en hjemmeside? Eller synes du ligesom jeg, at det giver et uprofessionelt indtryk af virksomheden eller forfatteren, hvis der er fejl? Ville du for eksempel vælge en SEO-ekspert, der skriver et opslag på LinkedIn med to ”nutids-r” fejl?
Ser frem til at høre din mening i kommentarfeltet.
Herunder har jeg listet nogle af de stave- og grammatikfejl, jeg oftest støder på.
Eksemplerne er taget fra www.sproget.dk, som er et rigtig godt sted at gå hen, hvis du er i tvivl.
Ligge kontra lægge
En huskeregel: Ligge er noget der ligger stille, mens lægge er en bevægelse.
- Bogen ligger på bordet (stille)
- Jeg lægger bogen på bordet (bevægelse)
- Jeg lægger billeder på Instagram (bevægelse – du uploader dem)
- Billederne ligger på Instagram (de ligger der nu)
Et eller flere ord?
En huskeregel: Som regel kan man høre om et ord skal skrives i ét eller flere ord. Når der er mere tryk på det første led end på det andet led, skal det skrives i ét ord. Du vil for eksempel ikke tage på sommer ferie, vel? Du vil tage på sommerferie.
Nutids-r
Huskeregel:
Ordet skal ende på -r, hvis man kan indsætte “cykler” i stedet for det verbum (udsagnsord), man er i tvivl om:
- Hvordan ændrer (“cykler”) jeg brugernavnet?
- Nu kører (“cykler”) det bare!
Ordet skal ende på -e, hvis man kan indsætte “cykle” i stedet for det verbum, man er i tvivl om:
- Du kan ikke lære (“cykle”) teksten udenad
- Det er godt at diskutere (“cykle”) det med hinanden
Hvis du vil quizzes i nutids-r, kan du også gøre det på sproget.dk
Har du ikke tid til at gennemgå din hjemmeside eller din kommunikation/marketing, så book mig til en gennemgang. Kontaktformular, email og telefonnummer finder du her.
Usually, I post all my blogs and articles in both English and Danish. But since I am not a native English speaker, and this article is about spelling errors, I’d rather not go there. So this post will remain in Danish only.
Hej Anette
Tak for fint indlæg i debatten. Har selv oplevet det så tit, at folk enten bliver kisteglade, når man påpeger stave- og kommafejl, er ligeglade eller bliver fornærmede eller sure. Og jeg går langt uden om hjemmesider, som er fyldt med stavefejl. Jeg kan simpelthen ikke tage en sådan virksomhed alvorlig. De roser deres produkter til skyerne og fremhæver produkternes høje kvalitet, samtidig med at teksterne på hjemmesiden fyldt med formulerings- og stavefejl.
Vi laver alle fejl, når det skal gå lidt stærkt, men det er som regel tydeligt at se, om der er tale om enkeltstående sjuskefejl, eller det er et gennemgående problem. Når det drejer sig om tekster i det offentlige rum (her tænker jeg på hjemmesider, litteratur, aviser m.m. og ikke sociale medier som Facebook), så bør der ikke være fejl, eller i hvert fald ikke ret mange.
Jeg er oversætter og certificeret dansk korrekturlæser, så selvfølgelig er jeg ekstra ‘sart’, hvad stavefejl og kommafejl angår. Det er mit indtryk, at tendensen går den forkerte vej. Folk bliver generelt mere og mere ligeglade. Heldigvis ser jeg også det modsatte i professionelle kredse, hvor man læser korrektur mange gange, inden en tekst bliver sluppet løs.
Jeg har også læst nogle af dine andre interessante blogindlæg, og jeg glæder mig til de næste. Jeg faldt over et par sprogting, som du lige kan få med på vejen: På dansk skriver vi ‘e-mail’ med bindestreg. Det er ikke alle steder, du skriver det korrekt, og så er der en del kommafejl, blandt andet manglende komma foran ‘hv’-ord. Men stave, det kan du :-).
De bedste hilsner
Lene
Hej Lene, tusinde tak for din kommentar! Og for dine tips omkring sprog og kommatering. Jeg synes selv at det er dejligt, når andre tager sig tid til at kommentere og hjælpe andre med det sproglige. Jeg retter straks den med “e-mail” og kommateringen er en af de ting, jeg absolut kan blive bedre til. Jeg gik i skole dengang vi både skulle lære grammatisk korrekt kommatering og senere kom pausekommaet – jeg er forvirret. Og glæder mig til at blive bedre til at sætte kommaer. En anden læser har allerede tilbudt at hjælpe mig med kommaerne, så de skulle forhåbentlig blive sat rigtigt fremover. Mange hilsner Anette
Hej Anette.
Dejligt at se, at jeg ikke er den eneste som irriteres over disse fejl (som jeg helt sikkert selv begår en masse af!).
Jeg har netop berørt emnet i et indlæg på min egen blog, og jeg vil derfor spørge, om jeg må linke til dette indlæg?
Mvh. Linda Vester
Hej Linda, det er jeg rigtig glad for at høre. Du må gerne linke til indlægget i din blog, som jeg ser frem til at læse. Mange hilsner, Anette
Udover sådan noget som Messenger, Skype, og SMSer mellem venner, foretrækker jeg det bliver påpeget. Det er jo sådan set den eneste måde man bliver bedre. 🙂 Men ja, nogle bliver virkelig sure, og andre har ikke noget imod det. Det handler også meget om hvordan man fortæller det.
Tak for din kommentar, Monika. Det handler i høj grad om, hvordan det bliver serveret. Hvis jeg spotter fejl hos professionelle, skriver jeg altid til dem først og spørger om de vil vide, hvilke stavefejl, jeg har fundet. Så har de chancen for at sige “nej tak”. Men langt de fleste gange er de nysgerrige, og de vil gerne vide, hvad jeg har fundet.
Hej Anette – og andre
Jeg provokeres SÅ meget af andres stave- og kommafejl !!!
Især, når det er på offentlige hjemmesider og fora, man burde have en vis intellektuel autoritet overfor.
F.eks. har jeg lige læst om nyt nøglekort på NEMIDs hjemmeside. Her stod: “Hvis du ikke modtager dit nye nøglekort, bør du kontrollerer at dine forsendelsesoplysninger i selvbetjening er korrekte.” AAVV det svider og brænder i mine øjne, når jeg læser den type stavefejl!!! Lige præcis det R, som mange ikke kan finde ud af at sætte eller ikke sætte. Sikkert fordi, det lyder ens, når man udtaler det. Og så dét komma! I ovenstående sætning er det ikke sat. Men alt for ofte bliver det sat! Selvom det slet ikke skal være der! Jeg tror, mange er så bange for ikke at sætte det rigtigt, at de sætter det, blot fordi de ser ordet “at”. De husker måske fra deres folkeskoletid, at der skal sættes et komma foran “at”. Men de husker bare ikke, at der skal være en SÆTNING efter “at”, hvis der skal sættes et komma!
Jeg ser desværre disse ovennævnte fejl SÅ ofte. I aviser og magasiner, både fysiske og på nettet. I brugsanvisninger (ja, jeg ved godt, jeg formentlig er den eneste, der læser dem 😉 og alle mulige andre vejledninger. På offentlige hjemmesider (som NEMID). Listen er lang. Kort kan jeg sige, at jeg endnu ikke har læst en tekst nogen steder UDEN stave- eller kommafejl!
Jeg har ofte skrevet til DR og TV2 og gjort dem opmærksom på deres stavefejl. Ganske få gange har jeg fået et svar tilbage, og fejlen er blevet rettet. Men langt de fleste gange, får jeg ikke noget svar, og fejlen FORTSÆTTER med at stå der! Det tyder på, at man ikke tager stavefejl så alvorligt? Hvilket jeg føler, får niveauet til at sænkes. Og min tillid til det pågældende medie til at falde.
Er det en udvikling, vi skal bare skal acceptere?
P.S. Jeg undsiger ikke, at jeg kan lave fejl. Hvis jeg gør, tager jeg imod (konstruktiv) kritik og korrektioner med kyshånd! Jeg opfatter det nemlig som en gave.
Med venlig hilsen
Lotte
Hej Lotte,
Tak for din gode kommentar. Det nutids-R på NEMID var da lige for meget.
Jeg er overrasket over, at artiklen, som jeg skrev for et stykke tid siden, stadig kan få kommentarer, men det er åbenbart et emne, der interesserer og skaber debat.
Jeg er enig med dig i, at offentlige hjemmesider og store virksomheders hjemmesider bør være uden stave- og kommafejl. Min kæphest er de medier, der ikke kan kende forskel på hendes og sin, og jeg påpeger det også. Jeg synes ikke, vi skal acceptere udviklingen men hjælpe til, at alle bliver bedre.
Selv er jeg ikke en ørn til kommaer, og som dig tager jeg gerne mod konstruktiv kritik.
Tak igen fordi du tog dig tid til at skrive en kommentar. Venlig hilsen Anette
Hej Anette
Tak for din respons! Jeg havde ærlig talt ikke regnet med nogen respons, da tråden er ca. 1½ år gammel. Det er desuden tilfældigt, at jeg landede her. Jeg googlede “stavefejl” og fandt dit indlæg. Dejligt med ligesindede 😉 Nu har jeg nemlig også lige læst dit andet, men lignende indlæg, og andres kommentarer. Jeg troede, at det efterhånden var blevet normen at stave som en brækket arm.
Jeg kan udmærket følge dig i din kæphest med “sin” og “hans/hendes”. Dén retter jeg selv hos andre, hvis jeg føler, korrektionen ønskes.
Helt apropos: Jeg mener altså, det staves: At tage IMOD kritik, ikke mod kritik. 🙂
Tak for dit indlæg!
Venligst Lotte
Selv tak Lotte. Og ja, det hedder da “at tage mod” og ikke “at tage imod” kritik. Så fik vi det på plads. Jeg er heller ikke perfekt 🙂 Tak igen fordi du kom forbi og gav dig tid til at kommentere min artikel. Hilsen Anette