+45 5157 8146

 

Du vil gerne starte virksomhed, men hvad skal du vide om at starte virksomhed? Og hvor skal du lede? Her er en tjekliste, som vil hjælpe dig med at få et overblik over hvad du skal, kan eller bør vide, når du starter. For der er 1000 ting at tænke på!

Tjeklisten er opdateret juni 2020 – har du input til gode links er du velkommen til at kontakte mig.

 

Det lå slet ikke i kortene, at jeg skulle starte egen virksomhed, for jeg har aldrig tænkt i de baner. Jeg har altid været ansat. Men så var jeg på en rejse, altså en rigtig, fysisk rejse, der ændrede alt, fordi jeg fik ro til at tænke over, hvad jeg ville med mit arbejdsliv. Den historie får du længere nede i artiklen…

Da jeg besluttede mig for at starte selv, savnede jeg en tjekliste over alt det, man kan og skal tænke på. Jeg tror på at dele viden med andre uden at bede om modydelser – derfor får du her den liste, jeg savnede. Velkommen til Iværksætterens ultimative tjekliste.

Det var i 2016. Jeg har fået Hallkom op at køre med masser af gode podcastkunder, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Held og lykke med at starte DIN drøm som iværksætter.

 

Spørgsmål du skal stille dig selv inden du starter

Brug en stille stund til at brainstorme med dig selv, og så med andre mennesker, som du ikke nødvendigvis kender. Skriv dine tanker og idéer ned i en notesbog – det er interessant læsning, især for dig selv, når du først er kommet i gang. Jeg troede, at jeg skulle starte et kommunikationsfirma og efter cirka ét år skiftede jeg kurs til at være podcastproducer og redigere podcasts.

Her er en tjekliste om din idé, USP’er, registrering, virksomhedsnavn, domænenavn, eventuelle patenter, varemærke, økonomi, funding og Business Angels:

 

Ivaerksaetterens-Ultimative-Tjekliste

 

  • Din idé – holder den? Få feedback fra andre, som ikke er din familie og dine venner
  • Kan du tjene penge på din idé? Hvad er dine USP’er (Unique Selling Points) – dine unikke fordele? Læs mere her hos Ivækst
  • Domænenavn, virksomhedsnavn. Er det ledigt? (check .dk domæner hos .dk Hostmaster) Giver det mening? Hvis du vil satse internationalt, fungerer navnet også udenfor Danmark? Holder navnet om ti år? Og endelig, er der eventuelt konkurrenter, der tilbyder det samme som dig og har samme navn?
  • Patent – Evt jura omkring virksomhedsnavn? Læs mere hos Patent- og Varemærkestyrelsen
  • Registrer din virksomhed som varemærke? Læs mere hos Patent- og Varemærkestyrelsen og deres ”Guidelines for varemærker”
  • Økonomi. Har du kapital? Vil din bank hjælpe? Hvor længe kan du klare dig uden at få tilført kapital?
  • Har du brug for funding? Vil du vide mere om investorer og Business Angels? Opret en gratis startup-profil hos HeyFunding eller læs mere om finansiering med egenkapital, Business Angels m.m. hos Ivækst.

 

Must-have-links

Tjekliste med links til registrering hos VIRK, skabeloner til f.eks. budgetter, SWOT-analyse, konkurrentanalyse, bogholder og revisor, regnskabsprogrammer og iværksætterkurser

Ivaerksaetterens-Ultimative-Tjekliste

  • Start virksomhed. Information og registrering af CVR, og tjekliste hos Virk.dk
  • Skabeloner du kan bruge til budget, forretningsplan og andet findes her
  • Markeds, konkurrent- og SWOT-analyse f.eks. hos IVÆKST og Alt Om Ledelse
  • Bogholderhjælp og/eller revisorhjælp? Kan du bogføre og indberette skat? Hvilket bogføringssystem skal du bruge? Der er flere gode bud – for eksempel Billy eller Dinero
  • Hjælp til regnskab. Du kan følge det private firma Regnskabsskolen og få et gratis webinar
  • Iværksætterkurser hos IVÆKST og hos Copenhagen Business Hub hvis du befinder dig i Storkøbenhavn (Copenhagen Business Hub har taget over efter Hovedstadens Iværksætterprogram også kaldet HIP)

 

Gode idéer om markedsføring og salg

Tjekliste om hjemmesidesystem/platform, webhotel, SSL, markedsføring, markedsføringsloven, SEO, visuel identitet og grafik,

 

Ivaerksaetterens-Ultimative-Tjekliste

 

  • Hjemmeside? Hvilken platform? Hvilket content management system (CMS)? WordPress, Jomla, Drupal, Wix, Squarespace?
  • Webhotel og hvilken webhostingudbyder? Søg og find anbefalinger på nettet.
  • SSL-certifikater. Hvad det er og hvad det kan, ser du for eksempel her. Koster det? Ikke nødvendigvis. Jeg satte selv et gratis SSL på min WordPress hjemmeside med hjælp fra min nuværende udbyder
  • Hvordan finder dine kunder dig? Skal det være via netværk? Sociale medier? Messer? Eller via søgemaskiner? Se næste punkt.
  • SEO, Google Adwords, søgeordsanalyse, søgemaskineoptimering. Søg og du skal finde. Men et godt råd lyder: hvis du ikke har styr på det dér med SEO, er det en god idé at købe tid hos en der gør. For det er ikke nemt! Google ændrer praksis hele tiden.  Dog vil jeg sige, at Yoast Pluginnet til WordPress er en stor hjælp.
  • Markedsføring. Ved du noget om, hvordan du bedst markedsfører dig på diverse sociale platforme? Kan du skrive indhold (=content), som hjælper dine potentielle kunder og i sidste ende kan skabe et salg? Selv har jeg fået en del kunder ved ganske kvit og frit dele ud af min viden på min blog og på LinkedIn omkring de emner, jeg ved noget om, og som optager mig. Det kan du også gøre, hvis du ligger inde med viden på dit område og har lyst til at dele
  • Markedsføringsloven (vedtaget 25/4-17 – se den fulde lov her) eller et forenklet overblik hos Virksom)
  • Visuel identitet. Grafik, logo, udtryk, visitkort, online og offline grafik. Vil du have, at det skal se professionelt ud, så benyt en professionel. Selv er jeg heldig at være kæreste med en Art Director, men det er jo ikke alle forundt. Der er mange grafikere at vælge imellem. Du kan også gøre det selv, hvis du gerne selv vil– se min anbefaling til gratis grafikværktøj i næste punkt
  • Billeder og grafik. Jeg er vild med Canva til at lave grafik og posts på sociale medier, som du i stor udstrækning kan bruge gratis. Her er en Canva-inspirationsliste på Pinterest fra Rikke Ekelund.
  • Korrekturlæsning og stavefejl. Hvis du har en fantastisk, visuel identitet, nytter det ikke noget, at du har graverende stavefejl på din hjemmeside, så book en korrekturlæser, så du fremstår professionelt. Her er der også mange at vælge imellem
  • Social Selling. Hvis du ikke kender til Social Selling, kan du læse mere hos LinkedInsider og komme til gratis peptalks i hele Danmark
  • Presse- og kommunikation, presseside, tekster til din hjemmeside, en god ”om os”-side. Kort og præcis information om, hvad din virksomhed laver, kan hjælpe kunderne med samt billeder og logo i høj opløsning.
  • Social Media. Hvor skal du være i forhold til, hvad dit firma sælger? LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter, Google+, SnapChat, Pinterest, andre platforme?
  • Email-marketing. MailChimp eller andre systemer? Jeg har selv benyttet MailChimp for Hallkom og mine kunder.
  • Offline markedsføring. (Direct Mail, brochurer, visitkort, visuel identitet). Hvis du tror det fysiske brev er en død sild, må du i øvrigt tro om igen. Klik på linket og læs artiklen.
  • Prissætning. Hvad koster du? Hvad koster dine konkurrenter? Er du for billig, for dyr eller rammer du din markedsværdi? Bemærk: Langt de fleste vil fortælle dig, at du er for dyr. Men hold lige fast i den pris, du har besluttet, at du er værd. Kvalitet koster! Læs evt denne artikel fra Majbritt Mikkelsen, der blev spurgt om hun havde ”drukket af natpotten”, fordi hun krævede 900 kroner i timen og denne artikel med generelle betragtninger om fastsættelse af pris for kommunikationsarbejde.
  • Freelance, selvstændig eller soloselvstændig? Del af platformsøkonomien (Freelance platforme f.eks.)
  • Er du god til at præsentere og stå på en scene? Har du viden, du kan tjene penge på som foredragsholder eller et kursus du til udbyde? Du kan f.eks. registrere dig på Kursusoversigt.dk eller på Event Collective. NB: Der er en fee forbundet med dette.

 

Ivaerksaetterens-Ultimative-Tjekliste

 

Inspiration

 

  • Hvad er det egentlig, de siger? Læs denne udmærkede artikel med en parlør for Start-ups
  • Skal du have et Advisory Board? En bestyrelse? Her kan du læse en god artikel fra Lars Skjoldby om, hvad et Advisory board er, og hvad du kan bruge det til.
  • Advokathjælp? Læs tips hos JUF, som formidler kontakt til advokater, revisorer og bogholdere i form af en udbudstjeneste. For eksempel ”Kan jeg starte virksomhed uden advokat og revisor?”
  • GDPR (General Data Protection Regulation). Jeg kan anbefale at følge eNavigate og deres gode råd fra 2018
  • John Hannover blogger og skriver bøger om alt inden for iværksætteri og livet som selvstændig. Her er hans blog.
  • Skal du have en Mentor? Være Mentee for andre og dele ud af dine erfaringer? Mange organisationer har mentor/mentee-ordninger, som du kan finde ved at søge på nettet.
  • Behøver du kontor eller har du hjemmekontor? Der er masser af muligheder for at finde kontorpladser i et såkaldt Co-working space eller arbejde gratis fra for eksempel hotellobbyer. Her er en liste over en masse co-working spaces i Danmark
  • Kurser og efteruddannelse? Hvad kan du i forvejen, og hvad skal du lære? Du kan lære alt på nettet, både i gratis tutorials, men har du råd er det godt at investere i kvalitetslæring
  • Netværk og netværksmøder. Hvordan skal du netværke? Hvordan får du bedst noget ud af at netværke? Susie Lynge og Netværksakademiet er gode at hente inspiration og råd fra.
  • Tror du, at det hele er en dans på roser? Så læs Toke Kruses blog om ”Bagsiden ved iværksætteri”
  • Foretrækker du at lytte? Så prøv Iværksætterpodcasten
  • Er du blevet ledig og overvejer at starte som selvstændig? Så kan du også læse Adam Bindslevs artikel med 10 tips til dig der vil være iværksætter.

 

 

Hvorfor blev jeg iværksætter? Min egen historie

 

Jeg sad på en hest i New Zealand i 2016 og kiggede ud over landskabet, som blev brugt i optagelserne til Ringenes Herre. Smukke bjerge, den store flodseng, hvor Frodo næsten mister livet, og Elverpigen Arwen får floden til at stige og stopper fjenden.

Tre ugers ferie med stilhed og ro til at tænke over, hvad jeg egentlig gerne ville med mit arbejdsliv. Et par timer efter turen på hesteryg, indså jeg, at jeg var nødt til at starte min egen virksomhed. For selvom jeg var ansat med en god månedsløn, følte jeg, at mine evner kun blev udnyttet 20%.

Resten af turen brugte jeg på at gøre mine tanker om at blive selvstændig konkrete. Uden værktøjer, viden eller andet, skrev jeg blot ned, hvad det var jeg ville, og hvordan jeg skulle opnå det. Med kuglepen i en notesbog.

Jeg valgte at sige mit job op med ni måneders varsel, søgte formelt om at starte og drive virksomheden ved siden af fuldtidsjobbet og fik tilladelse til det. Og så gik jeg ellers i gang.

Det var den rigtige beslutning. Jeg elsker at være min egen chef! Selvom det har været nogle hårde år økonomisk og indtjeningen stadig ikke er helt oppe, hvor jeg synes den skal være, så er det stadig den rigtige beslutning!

 

Mine største erfaringer i denne proces og mine råd til dig:

 

  • Plan the work and work the plan. Jeg havde ikke selv en forkromet forretningsplan. Men jeg vidste, hvor jeg ville hen, og hvad jeg ville opnå. Og det har jeg arbejdet på, siden jeg gik fuld tid med Hallkom i august 2017
  • Lær alt det, du ikke selv kan. Brug tid på at se gratis tutorials – og er det ikke nok, så investér nogle kroner i at købe dig til et kursus – måske af en anden iværksætter. Det er god stil.
  • Når du har fået din idé og fundet ud af hvad du skal og du måske er ved at opbygge din hjemmeside, så lad være med at vente. For hvor perfekt skal din hjemmeside være, før du trykker ”udgiv”? Jeg ventede selv alt for længe. Jeg syntes det hele skulle være perfekt, men det behøver det ikke at være. Du kan altid gøre det bedre henad vejen. Og hvis du ikke launcher, er der jo ingen, der ved, du eksisterer.
  • Hjælp andre alt det, du kan. At vise uselvisk interesse for at hjælpe andre, er vigtigt for mig. Hvis nogen hjælper mig gratis, så er jeg meget mere åben for at lægge nogle kroner hos den person end hos nogen, der skal have betaling for ethvert tip.
  • Ja, du skal brande dig selv. Dine potentielle kunder ved ikke, hvem du er, og at du eksisterer. Men hvis du skriver noget, der løser deres problemer, og deler ud af den viden, de har brug for, bliver der lagt mærke til dig. Min brandingstrategi har været at skrive artikler på min egen blog og dele disse i relevante grupper. Det har både været på Facebook og LinkedIn.
  • Netværk, netværk, netværk. Gå til relevante netværksmøder, og skab en dialog med folk. Sælg ikke noget til dem. Spørg ind til dem og deres virksomhed/job med oprigtig interesse. Hvis de spørger tilbage, kan du levere dit elevatorpitch. Uden at være sælgende. Du sælger ikke noget til nogen. Du løser nogens problemer.
  • Tungen lige i munden og is i maven! Jeg kan ikke sige mig helt fri for at ligge og fundere på min virksomhed, hvis jeg ikke kan sove om natten. Hvordan skal det gå? Hvordan skal jeg få kunder? Hvad nu, hvis (xxx indsæt selv valgfrit problem). Men ved du hvad? Hvad er det værste, der kan ske? At du skulle få et ”normalt” job igen og gå tilbage til at være lønmodtager? Stop grublerierne, for de er alligevel til ingen verdens nytte. Sådan siger jeg til mig selv. Og det virker.

God fornøjelse med projektet!

Vil du fremover følge mine artikler? Tilmeld dig mit nyhedsbrev [get:it] by Hallkom

 

Credits:

  • Korrektur, sproglig sparring og inspiration, Stinne Wessberg
  • Billeder: Pixabay, Creative Commons
  • Grafik: Hallkom og Canva

 

Med min fortid som studievært og journalist på blandt andet Danmarks Radio har jeg klippet en lang række radioprogrammer både med fysiske spolebånd og senere med redigeringssoftware. Nu lever jeg af at klippe/editere podcasts for forskellige kunder, samt underviser i prodcastproduktion. Udover at editere podcasts hjælper jeg mine kunder med speaks og videodubbing, content, kommunikation og markedsføring.